23 mars 2007

Morgongåva

När en kvinna gifter sig får hon en present av sin make kallad morgongåva. Det tycker jag är en fin sed.
En morgongåva ska trygga min eventuella änkedom och då vet ju alla att en väska är bästa prylen ;)
Lite kuriosa - det finns en ort i Uppland som har namnet Morgongåva. Sägnen säger att ortnamnet kommer av att ett torp på orten gavs som morgongåva - läs mer på Wikipedia

Det här är vad T. har att välja på att ge mig:

Först hade han bara Miu Miu väskan att välja på men eftersom jag är väldigt flexibel kan jag även tänka mig den sandfärgade MJ shoppern eller den grå Botkier väskan.

22 kommentarer:

MakeUpYourMind sa...

Haha vad snäll du är som ger honom valmöjligheter.

Loppanlej sa...

HUR ska han kunna välja..;D
Jag fick ett bismarksarmband som morgongåva av Mannen. Någon (inte jag faktiskt) hade upplyst honom om att morgongåva skull ges, så han hade nog inga val möjligheter!!

peachgirl sa...

HAHA! Det här var det bästa jag läst på länge! Ska genast göra min egen lista över tänkbara presenter som jag kan ha som livförsäkring... Trallalaalaa... Jag gillar Y tote från YSL. Undrar hur många lakan en sån går på..?

:)

Annie sa...

MakeUpYourMind - jag har ett hjärta av guld ;D

Loppanlej - hihi, lite svårt ska det vara, worst case, köp mer än en st. väska :D

Peachgirl - YSL har grymma väskor nu... Har spanat lite där också. Meddela din lista när du är klar, jag kanske kan få mer inspiration :D

Mill sa...

Det är verkligen en bra sed!

Annie sa...

Mill - sanna mina ord :D

Linda K sa...

ho ho ho du är andra donnan idag jag läser om som vill ha väska i morgongåva. måste blogga det :D

Kerstin sa...

Jag gillar den i mitten himla mycket :)

Mia sa...

Multipla val är alltid bra:-) Hmmm...undrar om inte jag ska gå sta och gifta mig i år...moahahaha! tjipp

Annie sa...

Linda K - :) en väska är alltid rätt!

Kerstin - min favvo också, Miu Miu - ahh!

Mia - hahaha, ja! Jag känner mig rätt snäll som ger honom så hääär mycket spelutrymme.
jajaja, gift dig!!! :D Det är roooligt!

Maria sa...

haha det var inga dålig alternativ det där :D Det där med Morgongåva visste jag inte tidigare, vilken fin sed!

Mickis sa...

ääh han kan väl ge dig alla tre:) en brud ska väl inte behöva välja:)

Peter sa...

Får snubben också present? Det tycker jag sannerligen att man borde få. Och om man (som kille) får det så ser jag extremt mycket fram emot T's önskelista...

Mia sa...

Snygga och nödvändiga saker att välja mellan. :)

Annie sa...

Maria - en fin sed är det verkligen!

Miciks - du har helt rätt! tänk om jag börjar gråta dagen efter bröllopet bara för att jag trodde jag skulle få alla! Det kan han ju inte vilja utsätta mig för, hehehe :D

Peter - klart han ska få present! :) Just nu väljer jag mellan en halv klocka (har inte råd med mer pga av att det är en Rolex) eller en Volvo Valpen C303 = terränglastbil. Hmmm...

Mia - precis! Nödvändigt var ordet!

Missy sa...

Jag tycker det är fint att du är så open minded :D

Annie sa...

Missy - mmm, jag är en bättre människa nuförtiden. Innan hade det varit Miu Miu eller inget (giftemål) ;D

Vera sa...

Härliga önskningar! Vilken hoppas du mest på?

Pea sa...

Oj oj* min pojkvän skulle också hemskt gärna vilja ha en valp... inte värt att han får se det här inlägget för då kanske han tom skulle önksa sig en-fast å andra sidan skulle jag vilja ha ngt fint av honom;)

Annie sa...

Vera - Miu Miu väskan... Jag vet att T. också gillar den mest så de andra är bara för att jag ska trooo att det kanske blir någon av dem :D

Pea - ja, jag är fascinerad över min blivande mans intresse för terrängfordon. Vi har ju lantställe men vad ska han ha den till??? Beats me faktiskt :) Men är han glad och lycklig för det så...

henrik&johan sa...

vad sägs om en kärleksfull (svindyr) morgongåva åt varandra istället? från man till kvinna, kvinna till man.

så att även mannen känner sig älskad. vi vill också ha morgongåvor. det är vackert!

Annie sa...

Herik&Johan - som verkar jobba helg som vanligt ;)
Klart mannen ska få morgongåva, han är också värd dyra presenter, för det är så man visar kärlek ;)